Hans Langbroek, raadslid voor Het Enkhuizer Alternatief

   

In een tijd van universeel bedrog is het spreken van de waarheid een revolutionaire daad (George Orwell)

Maandag 20-8 t/m zondag 26-8-2007

Maandag de 20e en dinsdag de 21e: Er rouleert van allerlei soort nieuws dat buitengewone ontwikkelingen inhoudt! Maar omdat het veel schrijftijd vergt, en ik dat niet heb omdat ik net thuis ben, maar geen reacties, vermoedens en meningen vandaag.
Er is wél een vierde raadslid dat ook weblogt! Christian Bokhove van de SP logt [hier] een potje rond! Iedereen kan daar lid van worden als ik het goed begrepen heb.

De laatste hand gelegd aan die pc van vorige week, en die is nu perfect binnen de mogelijkheden van het apparaat zelf. Donderdag a.s. ook nog ééntje van een ander, en dan voorlopig maar weer even "njet". Meestal doe je zoiets voor mensen die niet zoveel geld hebben, maar wel gebruik moeten maken van een computer voor bijvoorbeeld cursussen of scholen en zo. De wereld wordt een beetje beter als we wat om elkaar denken lijkt me. Bijvoorbeeld de vriendin van de Vette Knol die morgen lekker eten voor me gaat maken

Gister, maandag, hadden we de jaarlijkse externe audit voor de ISO op het werk. Daar heb ik mee te maken omdat mijn persoontje o.a. de kwaliteitsman van het bedrijf is. Het valt me na al die jaren nog steeds op dat veel van die externe auditters de neiging hebben om allerlei min of meer dwingende "adviezen" over bedrijfsvoering te geven. Daar ben ik het per defintie nooit mee eens. De bedoeling van zo'n ISO-certificaat is namelijk dat je beschrijft hoe het bedrijf de kwaliteit die ze zegt te leveren levert. Dat beschrijven doe je volgens de normen van die ISO. De auditters lijken het vaak zo te interpreteren dat ze kunnen zeggen hoé je kwaliteit moet leveren ipv dat ze beoordelen of je werkelijk doet wat je beschrijft. Iedere nieuwe auditter moet ik daar weer van overtuigen, en dat gaat vaak best wel in tegen wat zij denken dat gedaan zou moeten worden. Maar in mijn ogen is het belangrijk dat je doet wat je zegt dat je doet, en dat de klant er tevreden mee is omdat je samen een afspraak maakt over geleverde kwaliteit, levertijd, prijs-kwaliteitverhouding etc. Dus: ik ben het niét eens met de meeste ISO-auditters, en dat is omdat ik gelijk heb en zij niet! Dat denk ik niet alleen, maar dat is werkelijk zo! Ugh!

Maar om toch ergens een weblogmening over te geven, vandaag een paar films die ik béregoed vind:

A fistfull of dollars; For a few dollars more; The good, the bad and the ugly.
Pulp Fiction; Reservoir Dogs; Train Spotting; Natural Born Killers.
A Clockwork Orange; American History X; The Blair Witch Project.
Het eerste half uur van Saving Private Ryan; Kill Bill I en II; The Passion of the Christ.
The Last Temptation of Christ; Once upon a time in the West; Dances with Wolves.
Ghetto.

Er zijn er nog veel meer, maar deze kon ik zo even snel als eerste opkomen. Soms denk ik erbij na wat nu eigenlijk de gemene deler is in films waardoor zo'n film me boeit. Het lijkt het geweld te zijn, in de meeste films komt dat veel tot extreem voor. Maar het is niet zo, ik spaarde bijvoorbeeld vroeger in m'n volwassen leven ook video's van Maya de Bij...  En Pippi Langkous is ook niet te versmaden! Pippi vind ik intrigerend, waarom weet ik niet. Maar ze gebruikt toch écht geen extreem geweld! Maya ook niet... Dus de gemene deler is er blijkbaar niet. Waarom films goed gevonden worden begrijp ik dus niet. Die Blechtrommel is in mijn ogen ook een béresterke film.

Bij Ghetto kreeg ik een rare sensatie, en meteen erachteraan een tijdelijk schuldcomplex. Die film gaat over het getto van Vilnius in Litouwen tijdens WOII. Een jonge Nazi-officier, Kittel, wordt aangesteld als commandant van dat getto. Die jongen is ergens voorin de twintig, zeer fanatiek en uiterst wreed in fysiek en psychisch opzicht. Het fysieke is wreed, maar het psychische maakte op mij de meeste indruk.
De hoofdkarakters in de film zijn dus die Kittel, de joodse gettopolitieman Gens en een paar joodse gettobewoners. Ik ga de film verder niet vertellen, misschien wil iemand hem nog eens zien tenslotte.
Maar over het kijken naar die film: het was een rare sensatie dat ik me het meest kon inleven in die Kittel. Niet door z'n wreedheid of z'n immens wrede psychische spel dat hij speelde met de joden in het getto, maar door iets anders dat ik nog steeds niet in woorden kan vatten. By the way: inleven betekent niét identificeren! Voordat er misverstanden ontstaan...
Die Kittel vond ik het meest "werkelijke" karakter in die film. Veel meer nog dan de politieman Gens, terwijl die de "good guy" was binnen wat mogelijk is om "good guy" te zijn in dit soort absurde omstandigheden. Slecht ben je dan ook evengoed, onvermijdelijk is dat.
Die Kittel vergeet ik niet meer denk ik. De slachtoffers kan ik me nauwelijks meer voor me halen... Eéntje nog, een jonge vrouw die geen hoofdkarakter was maar een subkarakter met een belangrijke rol.

De geschiedenis heeft haar naam van, of is vernoemd naar kun je zeggen, daders die de geschiedenis gemaakt hebben. De slachtoffers hebben geen naam, geen aantallen meer, geen lijden meer. De slachtoffers van een Djenghis Khan, die alleen al 35 miljoen Chinezen en 1 miljoen Perzen vermoordde, hebben geen naam. Djenghis Khan wel. Idem dito met mensen als Karel de Grote, Caligula, Mao tse Toeng, Hitler, Shaka Zulu, Napoleon Bonaparte, Cortés en Pizarro, Oppenheimer, en alle moordende soortgenoten die de geschiedenis haar naam hebben gegeven. De slachtoffers bestaan niet meer, geen naam blijft bestaan.
Iedereen kan zich identificeren met bovenstaande figuren, want zelfs weerzin hebben tegen deze mensen is een vorm van identificeren mét. Niemand denkt aan de miljoenen naamlozen die opgelost zijn in de geschiedenis. Althans, niemand denkt aan de naamlozen als individuen, ze zijn aantallen geworden. Dus is een Kittel intrigerend. Denk ik tenminste hoor, ik weet het eigenlijk ook niet...

Nu heb ik toch meningen gegeven over van alles. Tja, het gaat zoals het gaat. Lekker slapen zo, dat is ook leuk.

Woensdag de 22e en donderdag de 23e: [Stella Quasten] is uit de SP gestapt als lid en als fractievoorzitster in de gemeenteraad. Dat is in mijn ogen een moedige beslissing!
De SP heeft net als iedere politieke partij een aantal items die haar gezicht bepalen. Nu blijkt dat een aantal van die items door de partij zelf niet waargemaakt worden. Dat is niet leuk voor leden van de SP denk ik, zéker niet voor leden die deze uitgangs- en standpunten als politicus of politica voor de SP verdedigen.
Stella is altijd opgekomen voor de standpunten van haar partij. Dat kan ik waarderen, ondanks een redelijk aantal aanvaringen die ik daardoor met haar gehad heb omdat ik nog wel eens een andere kijk of insteek op zaken heb. Maar in mijn ogen is het wél zo dat Stella Quasten dus de standpunten van de SP in zich draagt, en de SP zelf klaarblijkelijk niet meer op de wijze waarvan ze zegt dat ze dat doet. Dat betekent in mijn ogen dat het eigenlijk zo is dat de nieuwe Fractie Quasten de SP is, en de SP zelf niet meer. Daarom is het wat mij betreft dan ook goed dat ze haar zetel vasthoudt, de standpunten van de SP dienen door iemand in de raad verdedigd te worden die een SP-hart heeft! Ze loopt de kans tijdelijk een lading shit over zich heen te krijgen, maar als het allemaal netjes gaat hoeft dat niet. Ik hoop in ieder geval dat dit niet gebeurt, en dat iedereen verder kan gaan met Enkhuizen verder ontwikkelen vanuit de visie van persoon en/of partij!

Op m'n in bruikleen gekregen laptop van de gemeente beginnen de emails weer binnen te stromen. Dat wordt dus lezen en denken van het weekend! De vakanties raken nu écht over, het leven begint weer in z'n volle omvang.

Gister heb ik nog een email naar de raadsgriffier verstuurd met de mededeling dat ik afzeg voor de raadsbijeenkomst over bevoegdheden van raad, college en MT van het ambtenarenapparaat half september. Daar heb ik diverse redenen voor, maar de basis is dat ik niet hou van dingen doen die in mijn ogen zinloos zijn in de zin dat het absoluut niet gaat opleveren wat het op zou moeten gaan leveren. Er zijn al twee van die bijeenkomsten geweest, en die waren in de aard dramatisch waardeloos.
Plus nog wat redenen van andere aard vanuit wat ik zie als verantwoordelijkheid als raadslid die ik draag zolang ik in de gemeenteraad mag zitten van de kiezers. Iets doen terwijl je niet kunt doen waar je zelf achter staat doe ik niet meer. Zo gaat dat in het leven, doen wat je zegt dat je doet.

En ik ben van plan een jaar lang idioot gezond te gaan leven! Wat betreft eten, drinken, beweging, en al de dingen die erbij horen. Na een paar weken surfen op internet heb ik de meest schrikbarende dingen gelezen over suiker, suiker in allerlei producten, de gevolgen van suikers op de lange termijn, schimmels en bacteriën, lactose en melkproducten met gevolgen op de lange termijn, en heel veel meer. Voor een persoon met hypochondrische neigingen bijzonder alarmerend allemaal! Maar het belangrijkste, stoppen met roken, dat duurt nog effies....

Maar eerst vanavond de laatste pc van deze week even nakijken, het was een vrij digitaal weekje zo! Goed voor de mensen die je geholpen hebt, en goed voor jezelf omdat je er altijd weer wat van leert.

Vrijdag de 24e en zaterdag de 25e: Het weekend is genaderd, en dat is relaxed na een drukke werkweek met veel afterwork-activiteit (om anti-anglicisme-activisten ter wille te zijn: na-het-werk-activiteiten).
Vrijdag nog met de te vernieuwen hypotheek bezig geweest. Als je dat zo allemaal bekijkt dan zou ik willen pleiten voor de islamitische wijze van bankieren, namelijk dat banken quite dienen te draaien, en geen winst mogen maken. Dat levert renteloze of zeer lage-rente leningen op, en de mensen van de bank kunnen er op één of andere manier evengoed een goed inkomen uit halen. Da's één van de dingen die weer wél goed zijn aan deze religie, het verbod om te woekeren met geld ter profiteren van en ten koste van (en dus ter bescherming van) de onder- en middenlagen van de samenleving. Dit staat trouwens niet alleen in de Koran, maar ook in het Nieuwe Testament. Jezus gooide niet voor niets al die geldpotten van de woekerende gelduitleners om in de tempel. Dit aspect van het Christendom is op één of andere manier totaal niet aangeslagen in Europa en Amerika, zelfs niet bij christelijke fundamentalisten... Jaaaaja! Heel raar! Naar mijn weten houden de moslimbanken zich er wel aan.

Vrijdagavond draaide de film "Les miserables" op één of andere zender. Welke weet ik niet meer, daar let ik nooit op. Mijn brein houdt zich niet zo bezig met welke zenders er bestaan, en welk programma van welke zender is. Voornamelijk doordat ik niet zoveel televisie kijk.
Maar die film was hartstikke leuk vond ik, het gaf een heel klein beetje iets weer van de toentertijdse mislukking van de Franse Revolutie op de langere termijn gezien. Nu ook nog eigenlijk, als je het breder bekijkt. Maar ja, het is niet anders. De kapitalisten winnen het nu eenmaal, zoals ik drie weken terug al meldde.

Vrijdag om 20.39 kreeg ik nog een typisch telefoontje op m'n mobiel. Het was een onbekend nummer, wat ik normaliter nooit opneem. Deze keer nam ik zomaar een keer wel op, met de woorden "Ja?" De stem aan de andere kant van de mobiel zei: "Dit jouw provaider, jai Hans Langbroek?" De jongen die belde sprak in mijn oren op dat moment met één of ander Ali B. accentje. En mijn provider, daar sta ik écht niet als Hans ingeschreven als klant, maar met m'n voorletters! Ik zei: "Ja doei, dit moet ik geloven?!", en hing gewoon op. Een mafkees die m'n telefoonnummer kent en m'n voornaam weet, pffft! Zal wel een marketingbureau zijn of zo.
Op de vaste telefoon heb je tegenwoordig ook van die storende telefoontjes. Of je een autoverzekering wilt afsluiten, of aan spaarbeleg wil doen en zo. Heel irritant allemaal moet ik zeggen.

Zaterdag een gigantische berg grof vuil weg gebracht. Op onbekende wijze groeit dat gewoon tweemaandelijks aan in je huis! Er stond bijvoorbeeld ineens al een tijdje een fiets in mijn achtertuin. Ik heb echt werkelijk geen idee hoe die daar komt.
Maar die fiets dacht ik vanavond te gebruiken om naar Petra en co te gaan, waar we gezellig zouden gaan barbequen met een bacootje erbij. Aan het eind van de Molenweg liep de ketting eraf, moest ik terug naar huis lopen en de auto pakken... Nu weet ik zeker dat ik nooit meer vrijwillig ga fietsen! Iedere keer als ik dan uiteindelijk na jaren toch een keer probeer te fietsen gebeurt er zoiets, en nu ben ik het dus écht zat. Het wordt lopen of autorijden, net waar ik heen wil! Maar géén fietsen!!
Maar de avond bij Petra en co was gezellig  Ik was even de op internet opgelopen suikerhypochondrie vergeten, en heb genoten van het bacootje en bijgeleverde lekkerijen  Petra en haar co hebben een ander huis gekocht, en dat hebben ze gevierd. Tof!
Overdags 's middags liep ik  met het dochtertje van de vriendin van de Vette Knol door de stad te slenteren. Het woord slenteren heb ik haar even uitgelegd, want dat gebruikte ik ervoor. Ze vond het een goed woord voor wat we deden, hahaha! Het smurfenijs met slagroom van het Venedie hielp wel om het woord meer positieve inhoud te geven natuurlijk...

Zondag de 26e: Op [deze site] las ik het onderstaande artikeltje pas terug:

Oude Amazighstad gevonden in Westelijk Sahara

De overblijfselen van een prehistorische stad waarvan men gelooft dat deze dateert van 15.000 jaar geleden en tot een oude Berber-beschaving behoorde, zijn ontdekt in het westen van de Sahara. Dit meldde de Marokkaanse staatsmedia.

Een team van Marokkaanse wetenschappers stuitte diep in de woestijn van het gebied waarover de Marokkanen het beheer voeren, op de met zand bedekte ruïnes van de stad Arghilas. Zowel de resten van een plaats van aanbidding, huizen en een necropolis (dodenstad), als pilaren en rotsengraveringen van dieren werden gevonden op de plek nabij de stad Aousserd in het noordoosten van de Westerse Sahara.

Het afgelegen gebied is bekend als rijk aan prehistorische gravures, maar experts zeggen dat de ontdekking belangrijk kan zijn als bewezen is dat de ruïnes van Berberse oorsprong zijn omdat men denkt dat deze beschaving slechts zo'n 9.000 jaar oud is. "Het lijkt erop dat wetenschappers de 15.000-jaar schatting noemen vanwege de stijl van de gravures en het thema van de tekeningen", zegt Mustapha Ouachi, een Rabat-gebaseerde Berber-geschiedkundige. Dit vertelde Reuters. Berbers waren de oorspronkelijke bewoners van Noord-Afrika voordat de Arabieren er in de 7e eeuw de islam verspreidden.

Dat zijn dingen die ik dus bére-interessant vind! Het is ongelooflijk oud, 15.000 jaar! De Egyptische pyramides zijn 7.000 jaar oud, en dát is al verschrikkelijk oud dus. Door archeologische vondsten wordt sterk vermoed dat bij de constuctie en het ontwerp van die pyramides destijds Berberse architecten en bouwkundigen een grote rol hebben gespeeld. Als je de leeftijd beschouwt van een beschaving die 15.000 jaar terug al een dergelijke stad kon bouwen, en 8.000 jaar later nóg steeds bestond op dat niveau, en die leeftijd afzet tegen de beschavingen die we in Europa hebben en gehad hebben, dan zijn we hier toch bar laat geweest ten opzichte van anderen als bijvoorbeeld daar. De Grieken hebben heel wat gepresteerd, en daarna de Romeinen, maar in de tijd gezien haalt dat het niet bij 15.000 jaar...

Als ik mag geloven wat ik hier en daar lees, dan hebben in Europa de Neanderthalmens en onze directe voorloper de Cro-Magnonmens (die praktisch "ons" was) enige duizenden jaren naast elkaar geleefd. Hoe dat precies gegaan is weet niemand, en ik hoop dat dit ooit nog eens bekend wordt. Maar in die tijd leefden er in Europa 17.000 Neanderthalmensen, en een ongeveer gelijk aantal Cro-Magnonmensen. Twee keer de bevolking van Enkhuizen bevolkte Europa, en dat verdeeld in twee verschillende mensensoorten. Wij stammen voor een deel allemaal af van die eerste 17.000 Cro-Magnonmensen! De Neanderthalers zijn uitgestorven door het onvermogen zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Het werd warmer, en de soort was aangepast en gespecialiseerd geworden aan het leven in de barre koude omstandigheden doordat ze een langer bestaan hadden als soort dan wij. Mindere flexibiliteit dus, en dat werd ze funest. Onze soort past zich bijkans aan aan alle omstandigheden, gezien waar we nu allemaal wonen.

Deze week kwam het bericht dat de voorouders van de mens en de mensapen zich al twee miljoen jaar eerder van elkaar afgescheiden hebben dan dat eerder gedacht werd, het blijkt zo'n 10 miljoen jaar terug te zijn. Onze rechtstreekse evolutie als mens is dus 10 miljoen jaar oud... Dat is oud!

Het gekke is dus dat acties van individuele mensen uit dat enorm verre verleden hun, nu onherkenbare, weerslag kunnen hebben op wat wij zijn en doen als mens. Zoals de beschavingen van de Grieken en de Romeinen duidelijk hun weerslag hebben op de beschaving van Europa, hadden voorgaande leefwijzes en culturen hun duidelijke weerslag weer op deze beschavingen. Zo gaat dat door. En zoals bekend is de geschiedenis één grote aaneenschakeling van gebeurtenissen die vaak ingezet werden door één persoon. Dat is de geschiedenis van de mens nu eenmaal, naast uiteraard allerlei omstandigheden die zorgden dat mensen dingen deden.

Zoals de Berbertechnici de oude Egyptenaren al hielpen, hebben anderen hen weer geholpen met dingen. De mens is écht oeroud binnen z'n menszijn! Onze geschiedenis is zó ontzettend interessant, en ik zou zó graag alles willen weten, ook de kleine dingen die grote dingen hebben laten gebeuren... Maar dat is onmogelijk helaas. Jammer, jammer, jammer en jammer.

Maar ach, de polderschuitentocht gister bij mij achter door de Oude Gracht was ook leuk. Een stukje geschiedenis van onszelf dat langspruttelde en -plofte, en dat is leuk om te zien  Er was best wel belangstelling van kijkers, we hebben onze eigen botenparade in West-Friesland.

En al die geschiedenissen samen maken de mensheid tot wat ze nu is. Het is jammer dat dit altijd en eeuwig weer uitmondt in oorlogen, moord en doodslag, vernietiging, minachting van elkaar. Als je ziet wat gemeenschappen kunnen bereiken soms, het is onvoorstelbaar! Maar ja, het is blijkbaar interessanter om elkaar af te maken om geld, religie, macht en andere dingen die ook op een betere manier gebruikt zouden kunnen worden.

Ik ga m'n auto maar halen, het is nog een stuk lopen.