Hans Langbroek,raadslid voor Het Enkhuizer Alternatief

   

In een tijd van universeel bedrog is het spreken van de waarheid een revolutionaire daad (George Orwell)

Maandag 31-3 t/m zondag 6-4-2008

Maandag de 31e en dinsdag de 1e: Maandag was er een trein door een stootblok gereden op station Enkhuizen, bruut!  Er waren 6 gewonden, waarvan er drie naar het ziekenhuis moesten. Het benieuwt me wel hoe zoiets nu kan gebeuren, als ik het goed begreep is de machinist onwel geworden.

Vandaag, dinsdag, blijkt dat het WFG bij de huisartsen in het oude postkantoor op de Molenweg wil gaan zitten. De Omring doet dat niet, en gaat ook niet in de Vijzelstraat in het gebouw dat De Nijs gaat neerzetten. Dus ik ben zr benieuwd wat er nu in de Vijzelstraat gaat gebeuren!
Vooralsnog heb ik er nog vertrouwen in dat De Nijs, het college en zorgpartijen iets gaan doen dat in Enkhuizen minimaal de zorg welke er al was, maar uiteindelijk toch uitbreiding van de zorg in soorten en volume zal brengen. Dat laatste is tenslotte de opdracht van de raad.
Als dat mislukt dan is dat de betreffende portefeuillehouders te verwijten, de burgemeester heeft tenslotte pas terug nog haarfijn uitgelegd dat het de bevoegdheid des colleges is, de raad geen keuze had, en dat houdt in dat het dus ook de verantwoordelijkheid des colleges is. Maar zoals gezegd: vooralsnog zal ik er vanuit gaan dat "alles reg sal kom".

Maar het is wel weer gek dat ik bovenstaande uit de krant moet vernemen, net als pas terug weer het feit waarover Stella Quasten en ik [vragen] richting het college hebben verstuurd. Het is net of de krant een direct lijntje naar de informatie heeft die de raad ontbeert, maar wl als vanzelfsprekend zou moeten hebben...  Ikzelf, en ook andere raadsleden, hebben er al diverse keren opmerkingen over gemaakt. Raadsleden die het NHD niet lezen weten letterlijk van toeten noch blazen, en dat kn toch niet!

Wat ik in ieder geval nit hoop en nit wil in het geval van de visafslag en van het gebouw van het huidige Sociaal Medisch Centrum, is dat die panden verkocht worden aan particulieren.
Daarmee bedoel ik dat ze behouden moeten blijven in functies die de Enkhuizer burgers ten goede zullen blijven komen.
Het SMC is eigendom van de gemeenschap van Enkhuizen. Als dit verkocht wordt om bijvoorbeeld appartementen in te laten bouwen door een projectontwikkelaar die daar uiteraard brood in zou zien op die locatie, dan is de burger van Enkhuizen wr wat kwijt! Dat geldt ook voor de visafslag, ik zou het niet accepteren als daar op die plek straks een particulier welke in het bezit is van een gigantisch uitpuilende portemonnee, toestemming zou krijgen een heel dik huis op een AAA-locatie te bouwen. De burger van Enkhuizen is dan weer een stuk openbare ruimte kwijt!

Dat laatste is overal in den lande al steeds meer het geval. Heel veel grond dat al sinds jaar en dag openbare ruimte is, dus gezamenlijk eigendom van het alle burgers (het volk heet dat), is en wordt verkocht aan particulieren met veel geld. Het gevolg is dat er steeds meer grond in bezit van in verhouding steeds minder mensen komt, en er steeds minder grond vrij beschikbaar als openbare ruimte is voor steeds meer mensen. Oftewel: de gewone man zit steeds meer opgepropt op steeds minder ruimte, omdat de overheid de ruimte die feitelijk in bezit is van de burgers samen verkoopt aan veelbezitters. Dat heet misdaad tegen het volk, wij zijn geen haringen in een ton en wij willen niet bestolen worden van ons eigendom ter faveure van een kleine groep veelbezitters! Iemand moet hier een keer wat tegen doen, en de daders zouden eigenlijk een aan vorm van berechting of volkstribunaal blootgesteld moeten worden. Dat is geen revolutionair iets of zo, maar ter verantwoording stellen voor een vorm van diefstal.

In Enkhuizen zie je die trend ook steeds meer "gewoon" worden. Steeds meer grond dat openbare ruimte is wordt verkocht aan mensen met veel geld om n huis op te zetten. Daardoor blijft er voor de grote groep gewone burgers letterlijk steeds minder vrij betreedbare openbare ruimte over. Staks is het op een gegeven moment zo dat de gewone man door een mooie, groene stad kan lopen, maar langs smalle gebaande paden omdat al dat moois en groens in bezit van mensen en niet meer openbaar is. Naast een gevulde schatkist wil ik ook leuk kunnen lopen in m'n eigen stad, en moeten de kinderen gewoon overal kunnen spelen. Bah!

Woensdag de 2e en donderdag de 3e: Morgen staat er weer een stuk in het NHD over de poli. Ik blijf razend benieuwd hoe het allemaal zal aflopen, maar vooralsnog hou ik ongeblutst vertrouwen in Boland als wethouder wat betreft dat hij serieus bezig is met wat de raad gezegd heeft te willen qua zorgvoorzieningen in Enkhuizen. Boland is een goede wethouder, er is weinig op hem aan te merken moet ik eerlijk zeggen.

Gister hadden Jan van Oostende en ik weer onze Grote Chaosshow, en deze keer hadden we alleen Nederlandstalige muziek meegenomen. Dat is ook wel een keer leuk, jaren- en jarenlang is Nederlandstalige muziek volledig ondergewaardeerd geweest! Dat snapte ik nooit, Engels is toch echt geen heilige muziektaal of zo. Zelf heb ik muziek in veel talen liggen, het is leuk en divers om te luisteren.
Op dit moment dat ik zit te typen luister ik naar de pas terug herontdekte CD's van Kraftwerk, Autobahn en Radio-Activity. Vroeger had ik ze op LP, en nu al jaren op CD uiteraard. Het is leuke Duitse experimentele muziek uit de jaren '80 van de afgelopen eeuw

Vanavond heb ik een zooi stukken zitten lezen. Eigenlijk liep ik met lezen achter, en heb ik inhalend zitten lezen. Achterlopen is niet zo slim, je mist dan dingen. Maar soms heb je dat nu eenmaal wel eens, gemeenteraadsleden zijn wat dat betreft net mensen...
Soms komt het  door drukte op andere gebieden, soms doordat je zomaar een aantal dagen gewoonweg geen zin hebt om te lezen, en soms een combinatie van beiden. Bij mij was het nu door het laatste. Dingen der kinderen, dingen van het werk in m'n hoofd, nog steeds bezig een standpunt over religies trachten te bepalen in m'n brein dat recht doet aan hoe we de samenleving graag zouden willen zien, en dat soort dingen. Dan is je geest malend met andere zaken bezig, en blijft zomaar je stukken lezen op de achtergrond. Maar dat is gelukkig geen gewoonte hoor, doorgaans doe ik het werk waar ik voor ben gekozen wl goed! Nu ook, maar een beetje laat.

Vrijdag de 4e: Net op de [NHD-site] las ik dat de lokale PvdA n al bezwaar maakt tegen CDAer Klaas Kok als wethouder. Er wordt gezegd dat hij de ervaring en de kwaliteit ontbeert... Dat is toch wel bar! De man heeft veel functies van niveau bekleed in het werkleven, is raadslid, is politiek onderlegd, en is mijns insziens toch gebleken een degelijke en betrouwbare persoon te zijn! Om nu al iemand te veroordelen alsof hij dus de kwaliteiten en ervaring zou missen is een vooroordeel dat juist een partij als de PvdA niet zou moeten doen, gezien hun altijd naar buiten gebrachte standpunt dat vooroordelen "fout" zijn!!

Als hier in de raad van dinsdag echt onredelijk over gedaan gaat worden, dan mag er wat mij betreft een behoorlijke robber geknokt worden hoor. De zaken moeten wl eerlijk blijven gaan! Klaas Kok moet gewoon een normale kans krijgen zich te bewijzen als wethouder. Nu is het alsof een "verdachte" bij een rechtszaak vantevoren te horen krijgt van "Meneer, wt u ook zegt, u zult schuldig bevonden worden..."! Vrij idioot allemaal zo.

Vandaag reed ik, nadat ik boodschappen gedaan had met de vriendin van de Vette Knol, langs de Kat en Hondbrug in aanbouw. Ik moet zeggen dat het er knap uit begint te zien. Zelf promootte ik binnen m'n partij altijd het droogleggen van het Waaigat om er groen aan te leggen, en daaronder dan een parkeergarage om verkeer uit de stad te houden. Het is tenslotte heel dicht bij de binnenstad, dus voor bezoekers van de stad uiterst makkelijk per voet bereikbaar.
Maar zo met die boogbrug is toch ook wel een mooi gezicht vind ik, het is best wel een sierlijk uiterlijk zo. Net een zwanenhals, heel glooiend. Leuk hoekje van de stad! 

En verder las ik dat er in Staphorst moeilijk gedaan wordt over Dodenherdenking omdat dit op zondag valt. Dit vind ik een uiterst brute vorm van reli-egosme! Veel van de doden die gevallen zijn in WOII en die op 4 mei herdacht worden, zijn gestorven om juist de vrijheid waardoor de Staphorsters hun godsdienst kunnen beoefenen te garanderen! Grenzeloze, primitieve barbarij!
Maar zo zijn mensen nu eenmaal denk ik, de doden zijn dood en kunnen niets meer vertellen van wat ze doorgemaakt hebben tijdens de gruwelijke veldslagen, razzia's, hulp bij onderduiking etc. Verdorie, ik maak me er cht kwaad om!

Morgen naar de Heimat met iemand, bij zo'n beurs kijken waar ik het een paar weken terug over had, wat op een museum lijkt waar je de uitgestalde stukken kunt kopen. Leuk, mooi kijken!

Zaterdag de 5e en zondag de 6e: Zaterdag ben ik met iemand naar een dorpje iets voobij Koblenz gereden. Daar was een soort beurs waar van alles te koop was dat met oorlog te maken had. Er lag veel uit de Frans-Duitse oorlog, WOI en heel veel uit WOII. De oorlogen waar de Duitsers dus mee te maken gehad hebben die grote impact hadden op het land.

Het is raar en ik begrijp zelf ook niet waarom, maar ik probeer nog steeds de essentie, de werkelijke kern, van die Tweede Wereldoorlog te begrijpen. [Hier] dacht ik het gevat te hebben, maar dat was het nog niet. Nog niet helemaal.
Het lezen van Mein Kampf is onderdeel van de zoektocht naar begrip erover, het beschouwen van wat de religies doen idem dito, tevens de documentaires en films zien die ik hier wel eens beschrijf, alsook het naar dit soort dingen gaan als bij Koblenz.
Gisteravond toen ik thuiskwam ging ik eerst even langs bij de vriendin van de Vette Knol, en ik liet haar zien wat ik daar in Duitsland gekocht had. Ze schrok wel van die dingen, maar niet heel erg doordat ze nogal kan relativeren en me goed kent. Ze is best vaak een goede demper op het feit dat ik soms wel eens kan doordraven over allerlei zaken!  Maar dat is weer een ander verhaal...

Maar in ieder geval, in de tocht naar het proberen die oorlog te begrijpen in z'n essentie kom je langs heel veel dingen. Ook langs gedachtenstromen in je eigen hoofd. Dat gaat langs punten waardoor je soms van jezelf schrikt, maar die onvermijdelijk zijn om er begrip over te krijgen. Als je geest open staat voor zaken dan is er altijd schrik, als je geest gesloten is dan voelt het veiliger en krijg je niet te maken met een andere ik die je niet wilt dat je bent. Dat laatste had ik voorheen ook, je kunt dat soms vertalen met "politiek correct" en soortgelijke termen. Het gebeurt in de politiek, in het dagelijkse leven, veel in religies, en in het bedrijfsleven. Jezelf beperken in wat je hersenen je brengen leidt in mijn ogen tot blindheid, net of je jezelf niet toestaat om bijvoorbeeld de kleuren rood en blauw te zien omdat die kleuren "niet goed" zijn. Je beperkt je wereldbeeld, en daardoor je integrale visiemogelijkheden over die wereld.
Het klinkt hoogdravend, maar zo is het niet bedoeld hoor... Wij provinciale proletarirs op de bodem van de samenleving zijn niet zoals het overkomt in wat ik beschrijf

Het lastige van het lezen van Mein Kampf is dat veel dingen die er in staan in de letterlijke zin waar zijn, en beschrijven wat er gebeurt in de wereld. Daarom is het boek wel te lezen, maar in gedeeltes. Af en toe moet je het opzij leggen, en verder gaan met andere dingen die je nieuwe impulsen geven en bijkomende kennis en begrip.
Het is als het beschouwen van een volwassen man/vader die een kind van 5 een tik op z'n billen geeft. Je ziet een sterke persoon die een veel zwakkere persoon met geweld onderdrukt, dat is het letterlijke plaatje. Dan kun je kwaad worden, ingrijpen, of weet ik al wat niet meer. Of je kunt het zien als de vader die corrigeert, als de wederzijdse interactie tussen vader en kind waarbij de vader het kind de wereld inleidt en het kind leert dat er verschil in kracht bestaat in de wereld, plus de gevolgen en implicaties van dat verschil in kracht dat er bestaat.
Zo is het ook met Mein Kampf, je kunt het letterlijk lezen, en daarbij de lijn volgen die de Hitler van 1924 meegeeft aan de lezer, maar je kunt ook proberen zijn en je eigen vorm van politieke correctie opzij te leggen en het boek bezien als het boek.

Hitler beschrijft "de jood" die via kapitalisme en het verzonnen ideaal van de sociaal-democratie de wereld aan z'n voeten tracht te krijgen om geld te verdienen, en dus daarom de macht wil hebben. Wat hij schrijft klopt in de letterlijke zin des woords, het zijn joden die de sociaal-democratische partijen voor een deel beheersen, meer dan hun aantal op bevolkingen zou rechtvaardigen, en het zijn joden die een aantal van de meest machtige financile organisaties beheersen en daardoor ongelooflijke macht bezitten over regeringen en oorlogen die ontstaan.
Maar dat het joden zijn die dat doen, zegt nit dat het "de jood" is die dat doet. Net zomin als dat het "de Nederlander" is die zich bezig houdt met drugs de wereld rondbrengen, terwijl het in verhouding erg veel Nederlanders zijn die het doen; meer dan hun aantal op de wereldbevolking zou rechtvaardigen.
Je zou dus kunnen besluiten om een groot deel van de wereldwijde drugshandel te stoppen door 17 miljoen Nederlanders te vergassen. Tenslotte is het een oplossing voor een bepaalde periode...

Maar dit verhaal ligt uiterst ver af van de kern van wat WOII was, ook al is het schijnbaar zeer dichtbij. Het is n van de verschijningsvormen van die oorlog, net als de veldslagen, de massamoord, de onderdrukking, het verraad, ongelooflijk grote winsten die mensen gemaakt hebben in die oorlog, ontmenselijking, onzinnig sterven, en nog veel meer. Dat alles is reeds vele malen vaker gebeurd, met verschillende gezichten. Djenghis Khan heeft in totaal 35 miljoen Chinezen omgebracht, en in n veldtocht 1 miljoen mannen, vrouwen en kinderen vermoord in Iran. Reken dat uit in verhouding tot het toenmalige aantal mensen dat leefde...

Alles wat de Nazi's deden is eerder gedaan, maar in andere tijden in andere omstandigheden op andere plaatsen en met andere middelen. Djenghis Khan, het Vaticaan, Mohammed, Stalin, Mao tse Toeng, Pol Pot, Ruanda, Napoleon, Karel de Grote, Nero, Hirohito, Winston Churchill, Rooseveld, Idi Amin, de Belgische koning Leopold II: allemaal massamoordenaars en massamoorden met honderdduizenden tot vele miljoenen slachtoffers. Het rijtje is nog veel langer, maar dit zijn de bekendste. Hitler is slechts n van die mensen, en toch is er iets anders aan die WOII. En die essentie is wat ik zoek.

Gisteravond zat ik zo te kijken naar die dingen uit WOII die ik gekocht had, waar hakenkruizen opstaan en SS-tekens; in alle vrijheid zittend op m'n bank een bacootje voor me, Radio Activity van Kraftwerk luisterend en een peuk in m'n hand. Ik zat te denken aan de weg naar het begrip over die WOII, waarvan ik gisteravond bij thuiskomst tegen de vriendin van de Vette Knol zei dat ik heel erg hoop dat ik het zal begrijpen voordat ik van deze wereld verdwijn.
Die weg die me langs boze christenen leidt, langs boze linkse mensen leidt, die weg die me langs een boze mezelf op anderen leidt, die weg die me van mezelf laat schrikken soms in wat ik kan denken, die weg die me van anderen laat schrikken in wat ze soms per ongeluk loslaten in het woord zonder dat ze het zelf op dat moment doorhebben, en toen begreep ik weer dat ik misschien meer van die weg leer dan van wat ik uiteindelijk van het doel van die weg zal leren.