Hans Langbroek, raadslid voor Het Enkhuizer Alternatief

   

In een tijd van universeel bedrog is het spreken van de waarheid een revolutionaire daad (George Orwell)

 

Mensen stellen al zolang ze bestaan vragen. Vermoedelijk bestaat het grootste deel van het leven uit het non-stop vragen en afvragen over het hoe, wat en waarom van de dingen en wereld om zich heen; ik kan me tenminste niet voorstellen dat iemand dat niét heeft.

Er zijn vragen die men in het algemeen de grote vragen des levens placht te noemen; zoals;

 

q       waar komt de mens vandaan en waar gaat hij heen?

q       bestaat er een God?

q       is er leven na de dood?

q       waarom doen mensen dingen zoals bijvoorbeeld de Duitsers in WOII hebben gedaan in de kampen, of zoals in Ruanda is gebeurd?

q       is er een zin van het leven of bestaan we zomaar?

q       is er buiten de aarde leven in het heelal?

q       wat is de ziel als die bestaat?

q       word ik weer beter en gezond?

 

en ga zo maar door. Er zijn meer van deze “grote” vragen. Of ze groot zijn weet ik niet, maar grotendeels wél onbeantwoord. En antwoorden kunnen op dit soort vragen belangrijk zijn, vooral de persoonlijke zoals de laatste!

Daarnaast bestaan er de kleine vragen des levens, zoals bijvoorbeeld:

 

q       ga ik een keer de Staatsloterij winnen?

q       zou ik dit jaar loonsverhoging krijgen?

q       wie gaan de verkiezingen over twee jaar winnen?

q       tot hoe laat is supermarkt Deen ook alweer open?

q       gaat die puberteit nog een keer over?!

q       gaat m’n partner vreemd?

q       staat er nog geld op m’n rekening?

q       hoe heet die tweede baby van Maxima ook alweer?

 

De kleine vragen des levens houden de gemiddelde mens doorgaans méér bezig dan de grote vragen des levens omdat ze de directe levenssfeer van de meeste mensen raken. Of ze dan wel zo klein zijn vraag ik me af…

Zo’n kleine vraag heb ik persoonlijk ook al jáááren. Ik heb dus ook uiteraard nog steeds geen antwoord! Die vraag is hoe het kan dat als je een dekbedovertrek in een wasmachine gooit samen met ander wasgoed, alle wasgoed na de wasbeurt in dat dekbedovertrek zit! Heel gek, het gat aan het eind van zo’n overtrek is best niet groot, en tóch verdwijnt door dat gaatje álle wasgoed dat dekbedovertrek in. Misschien dat iemand die dit leest het antwoord weet???

En van de week vroeg iemand me: “Hans, denk jij nou echt dat deze stad óóit uit het financiële slop komt?” Op die vraag heb ik een antwoord: Ja! Want Jan Franx van Nieuw Enkhuizen zit op financiën…

 

Deze week een aantal citaten over “vragen”:

 

Niet door gepraat en meerderheidsbesluiten worden de grootste vragen der tijd beslist, maar door ijzer en bloed.

 

Otto von Bismarck

 

Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen.

 

Winston Churchill

 

Opinieonderzoek: mensen vragen naar een mening die ze niet hebben.

 

Wim Kan

 

Overigens is het een bewijs van een prima verstand, wanneer de mens weet hoe hij goede vragen moet stellen

 

Immanuel Kant

 

Sommige vragen zijn zo goed dat het jammer zou zijn ze met een antwoord te verknoeien.

 

Harry Mulisch

 

Antwoorden zijn altijd makkelijker dan vragen.

 

Jean-Paul Sartre

 

We hadden het over Abraham die Isaak offert en toen vroeg ik aan mijn vader: “En als God dat nou eens aan u zou vragen om mij te offeren, zou u dat dan ook doen?” “Ja”, zei hij.

 

Jan Wolkers

 

We moeten het riskeren om aanvechtbare dingen te zeggen als daardoor maar vitale vragen worden aangeroerd.

 

Dietrich Bonhoeffer

 

En met dat laatste ben ik het helemaal eens!

 

Hans Langbroek

 

 

De laatste paar jaar is het item “respect” vaak aan de orde. Omdat we allemaal anders zijn als individu, als bevolkingsgroep, als wat dan ook. Al is dat deel zijn van een bevolkingsgroep rekkelijk natuurlijk, een persoon maakt deel uit van verschillende groepen.

Je kunt zwart zijn, homo, het islamitische  geloof aanhangen en een inkomen hebben van 6 ton netto per jaar waarvan 2 ton bij elkaar gefraudeerd is. Waar behoor je dan toe? Ben je crimineel, homo, etnische minderheid, potentiële terrorist, kapitalist?

In ieder geval schijnen we respect te moeten hebben voor elk van deze groepen, en voor de individuen die deel uitmaken van zo’n groep. Dat respect is dan gebaseerd op het gewoonweg bestaan van die groep in het anders zijn en toch mens zijn als iedereen, en op de mogelijkheid scheppen om samen te kunnen leven in één land.

 

In het woordenboek staat voor respect: ontzag, achting, eerbied. Om eerlijk te zijn heb ik dat niet automatisch voor ieder individu dat ik tegenkom. Ook zeker niet voor iedere groep uit de samenleving. Ik kan gewoonweg niet inzien waarom ik automatisch respect zou moeten hebben voor een ander persoon of een “andere groep” dan waartoe ikzelf “behoor”, en dat op basis van het accepteren van het anders zijn en mens zijn. Maar dat houdt niét in dat ik dan dus ook disrespect heb, oftewel het omgekeerde van respect toon aan die “anderen”. De benadering is in eerste instantie gewoon neutraal, zonder respect en zonder disrespect. Zonder wel of niet accepteren.

 

Een tijdje terug zei een bekende Enkhuizer christen tegen me dat hij ieder persoon respecteerde, en dat vanuit z’n geloof deed. Op zich kan ik begrijpen dat die persoon dat doet, maar ik ben het er niet mee eens. Respect heb je of je hebt het niet. Je kunt, zoals die persoon, respect spélen vanuit verschillende motivaties, maar dat is niet hetzelfde als respect hebben! Het toneelspelen van respect, bijvoorbeeld vanuit zo’n geloof, wordt per definitie ooit op een bepaald moment supréme doorgeprikt als de persoonlijkheid van een respectspeler even van de sokkel van het bewuste geloof valt. En dát beschadigt in mijn ogen veel meer bij degenen die dachten met een respectvol persoon te maken te hebben dan dat een persoon gewoon geen respect heeft, of zelfs disrespect heeft, en dat eerlijk toont. Er worden geen valse verwachtingen geschapen, geen valse hoop gewekt. Het is duidelijk met wie je te maken hebt, en waarom er geen respect naar je toe komt. En dát is hetgene dat dan ook een eerlijke discussie mogelijk maakt in een samenleving!!!! Geen maskers, geen toneelspel, geen verstoppertje!

 

Ik stel hier dat het tonen van respect naar anderen omdat dat nodig is terwijl je het niet voelt per definitie een teken van onbeschaving is, een in stand houden van de potentie tot geweld en destructie in een samenleving. Openheid zal in éérste instantie de meeste wrijving opleveren, maar op de langere duur het meest effectief zijn om een samenleving van verschillende individuen en groepen tot een functionerend geheel te maken. Maar dat is maar de mening van een provinciaal natuurlijk. Ik zou er denk ik veel meer over kunnen schrijven, maar dat is zinloos. Dat behoren gestudeerde personen te doen die verstand van “respect” hebben, niet ik.

 

Deze week een aantal vrij lange citaten over “respect”. Op zich wel interessant om te lezen vond ikzelf.

 

 

Respect... En daarmee bedoel ik niet alleen respect voor ouderen,
maar wel degelijk ook voor de kristallijne spinnenwebben,
voor sneeuwpoppen die door andere kinderen zijn gemaakt,
voor alles om je heen,
en niet alleen voor dingen die mijlenver voor of achter je liggen.
Dat bedoel ik daarmee...

Sjoerd Kuyper

 

Kwetsen is inherent aan de democratie en het gehele beschavingsproces waarin sprake is van een botsing van meningen. Natuurlijk kwetste Galileï de katholieke kerk, natuurlijk kwetste Darwin de katholieke gelovigen, natuurlijk word ik zelf gekwetst door een zeer negatieve recensie van mijn boeken. Het is juist die ‘choc des opinions’ die de beschaving gaande houdt. Op je gekwetste gevoelens moet je je niet te snel beroepen. Onlangs zei een sociaal democratisch kamerlid dat we toch respect moesten hebben voor de godsdienst van minderheden, in casu de islam. Wel, ik vind van niet. Ik vind dat je respect moet hebben voor mensen en juist uit respect voor mensen moet je alle opvattingen van mensen voortdurend aan een niets ontziende kritiek onderwerpen."

 

Paul Cliteur

 

De enige mensen die het waard zijn om ruzie mee te maken, zijn degenen die je respecteert.

Emma Thompson

Er is niets belangrijker in de wereld dan vrijheid. Vrijheid is het waard om opofferingen voor te doen, het is het waard om er je baan voor te verliezen, het is het waard om er voor in de gevangenis te zitten. Ik ben liever een vrije pauper dan een rijke slaaf. Ik zou liever sterven in bittere armoede met mijn overtuigingen, dan leven in weelde zonder zelfrespect.

Martin Luther King

Zo ook professor Ahmed Akgündüz, de rector van Islamitische Universiteit in Rotterdam. Eind 2000 vestigde de rector de aandacht op zich met de mededeling dat een moslimman in ,,extreem uitzonderlijke situaties'' zijn vrouw een ,,symbolisch tikje'' mag geven. Om dezelfde uitlating lopen nu vijf imams, die werden 'betrapt' door Nova, het risico op strafrechtelijke vervolging.

Volgens de islam is Nederland Dar al'Ahd, een land van vrede, zegt de Rotterdamse rector, die zijn tekst in het Turks en Engels duidelijk probeert te maken. Evenals Bahcekapili beheerst hij het Nederlands onvoldoende. Daarom moet er respect zijn voor de Nederlandse rechtsorde, en respect voor bijvoorbeeld homo's in Nederland. Maar dezelfde homo's moeten op hun beurt de regels in islamitische landen respecteren en niet vrijen als ze daar zijn. [...]

………….?

Respect heeft twee gezichten, waarvan het ene, de bewondering, doorgaans het andere gezicht, de vrees, bedekt.

 

André Lascaris

 

 

 

Eén van de grootste ontdekkingen die ik persoonlijk ooit gedaan heb véle, véle jaren terug is dat ik constateerde dat intelligentie en domheid twee volkómen verschillende grootheden zijn bij mensen, en dus naast elkaar kunnen bestaan in personen.

Veel viel toen op z’n plaats dat ik eerst niet begreep van mensen, inclusief mezelf. Het is zéker dat de meeste mensen nogal eens een dom iets zeggen of denken, en dus óók intelligente mensen doen dat. Ik weet alleen niet of een ieder dat wel beseft van zichzelf nadat hij/zij dat gedaan heeft of gedacht heeft. Wat ik wel weet is dat een meerderheid der mensen redelijk pissig wordt als ze erop gewezen wordt dat een bepaalde gedachte of uitspraak dom was, ondanks dat het echt intelligent in elkaar stak. Maar ja, zo zijn wij mensen, wel eens dom.

 

Deze week citaten over domheid. Er zijn er miljoenen van, het is dus écht wel iets dat veel mensen bezig houdt of opvalt. Domheid is een vreemde eigenschap, véél vreemder dan een  lage intelligentie. En het is zo algemeen verspreid; zó algemeen dat een ieder er dus wel eens last van heeft, hooguit de één meer dan een ander. Maar dat is met veel zo.

Hieronder de citaten over domheid, waaronder ook een aantal domme, lees maar :

 

Voor de grote kracht van de domheid moet het verstand zwichten.

 

Jos van Alsenoy

 

Het onbereikbare na te streven is dwaasheid, maar toch kunnen domoren dat niet nalaten.

 

Marcus Aurelius

 

Wat zijn verstandige mensen toch dom!

 

Pierre de Beaumarchais

 

De domheid staat altijd klaar om zichzelf te bewonderen.

 

Nicolas Boileau

 

Domme gedachten heeft iedereen, alleen de wijze spreekt ze niet uit.

 

Wilhelm Busch

 

Hij, die niets kan bedenken, is niet zó dom als hij, die een domheid, door een ander bedacht, prijst.

 

Marcus Tullius Cicero

 

Slechts een verstandig mens vreest dom te zijn. De domheid is te dom om te vrezen dom te zijn.

 

Frans Daels

 

Slechtheid gaat vaker gepaard met domheid dan met geest.

 

Denis Diderot

 

Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet zeker…

 

Albert Einstein

 

De domheid is iets onwrikbaars: niets valt haar aan, zonder zich ertegen te pletter te lopen.

 

Gustave Flaubert

 

Als 50 miljoen mensen iets doms zeggen, blijft het niet minder dom.

 

Anatole France

 

Het doel van onderwijs kan nooit zijn de domheid te bestrijden – dat zou onbegonnen werk zijn – maar haar aangenaam te camoufleren.

 

Jan Greshoff

 

Er bestaat maar één beletsel voor het tot stand komen van wederzijds begrip en waardering der volken: de domheid.

 

Jan Greshoff

 

Zolang er geëerde domkoppen zijn, zijn er miskende genieën.

 

Franz Grillparzer

 

De wijze leert meer uit een domme vraag dan de domme uit een verstandig antwoord.

 

Ernst Hohenhemser

 

Slimme mensen zijn dom als ze denken dat je met slimheid gelukkig kunt worden.

 

Fons Jansen

 

Wijzen die iets doms doen, richten minder schade aan dan dommen die iets verstandigs willen doen.

 

Marcel Pagnol

 

Het verschil tussen de mensen bestaat eigenlijk alleen hierin, hoé zijn domheden zeggen; dát zij ze zeggen is algemeen menselijk.

 

Sören Kierkegaard

 

 

Artikel 3

Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.

Artikel 22

Een ieder heeft als lid van de gemeenschap recht op maatschappelijke zekerheid en heeft er aanspraak op, dat door middel van nationale inspanning en internationale samenwerking, en overeenkomstig de organisatie en de hulpbronnen van de betreffende Staat, de economische, sociale en culturele rechten, die onmisbaar zijn voor zijn waardigheid en voor de vrije ontplooiing van zijn persoonlijkheid, verwezenlijkt worden.

Artikel 25

  1. Een ieder heeft recht op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin, waaronder inbegrepen voeding, kleding, huisvesting en geneeskundige verzorging en de noodzakelijke sociale diensten, alsmede het recht op voorziening in geval van werkloosheid, ziekte, invaliditeit, overlijden van de echtgenoot, ouderdom of een ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil.
  2. Moeder en kind hebben recht op bijzondere zorg en bijstand. Alle kinderen, al dan niet wettig, zullen dezelfde sociale bescherming genieten.

Bovenstaande drie artikelen zijn artikelen uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, welke ook door Nederland ondertekend zijn. In artikel 3 staat het recht van leven voor ieder mens beschreven, in artikel 22 het recht van maatschappelijk bestaan en in artikel 25.1 het recht op een levensstandaard die hoog genoeg is om o.a. voeding te kunnen verkrijgen.

 

In mijn ogen zijn dat goede rechten. Maar het noodzakelijke gevolg van het recht dat de mens heeft op het leven is dan dus ook zijn recht op zelfverdediging. Soms houdt dat geweld in. In een beschaafde samenleving kan en mag alleen geweld worden gebruikt als represaille- of verdedigingsmaatregel, en dat dan alleen tegen diegenen die zelf met het gebruik van geweld zijn begonnen.

Nu vraag ik me af hoe geweld beschreven kan worden. Buiten de handelingen gericht tegen de lichamelijke integriteit van een persoon die algemeen als geweld beschouwd worden, kun je ook handelingen die een mens z’n lichamelijk welbevinden op een indirecte wijze schaden als geweld beschouwen. In mijn ogen bijvoorbeeld maatregelen die ervoor zorgen dat mensen geen voeding tot zich kunnen krijgen, of niet de voeding waardoor ze op een normale gezonde wijze in leven blijven.

 

Nu is het zo dat er de laatste 2 jaar in ons landje een explosief groeiend aantal voedselbanken wordt opgericht. Dit gebeurt niet omdat het zo leuk is om dat te doen, maar omdat het een steeds grotere noodzaak is voor steeds meer mensen dat ze er zijn. De mensen voor wie het noodzaak is zijn écht niet allemaal mensen die hun geld erdoor gejaagd hebben met leuke dingen kopen, overmatig veel bellen met mobieltjes of luitjes die dom zijn. Er zijn stééds meer mensen die gewoon werken, maar door de stijgende lasten van overheidswege uit in de problemen komen. In deze groep zitten veel gezinnetjes.

Ik vind dat op het moment dat mensen die gewoon werken voor hun geld, of door omstandigheden een uitkering hebben, of kleine zelfstandigen wier inkomen door de minimabodem zakt, door overheidsmaatregelen in zulke mate in de problemen komen dat het onmogelijk wordt om nog normaal gezonde voeding aan te schaffen de overheid een vorm van geweld gebruikt tegen deze groepen mensen.

Het explosief stijgen van het aantal voedselbanken uit noodzaak is bekend bij de landelijke overheid, verschillende instanties (kerken, incassobureaus, sociale diensten, economen, schuldhulpinstellingen etc) en diverse politieke partijen hebben het huidige kabinet erop gewezen dat steeds meer Nederlanders door de hoge lasten eigenlijk geen geld meer hebben om zich normaal te kunnen voeden. Deze instanties en politieke partijen hebben gevraagd om maatregelen om dit op te lossen, het wordt tenslotte veroorzaakt door maatregelen van dit kabinet. Maar dit oplossen gebeurt niet. Dan is de overheid dus bezig dingen te doen in het bewustzijn van het feit dat daar mensen aan onderdoor gaan, letterlijk. Het feit dat deze groep mensen daar nog niét aan onderdoor is gegaan is te danken aan particulier initiatief vanuit de samenleving, van organisatoren van voedselbanken en van supermarkten!

Ik ben van mening dat groepen mensen die feitelijk geen voedsel meer kunnen kopen enkel en alleen door overheidsmaatregelen, en er dus zonder de bovenstaande initiatieven vanuit de samenleving letterlijk aan onderdoor zouden gaan, het recht op zelfverdediging hebben tégen die overheid en haar vertegenwoordigers die de maatregelen uitvoeren die een gezond-voedsel-tekort veroorzaken en dus als geweld te kenmerken zijn.

Deze week een paar uitspraken en citaten over zelfverdediging:

 

 

“De libertarische grondwet bestaat uit drie artikelen”. “ Artikel 1 is het recht van ieder mens op zijn eigen leven. Artikel 2 is het recht op zelfverdediging. En artikel 3 luidt dat er geen uitzonderingen zijn op de eerste twee regels.”

 

libertaren.nl

De wet is verbasterd! En de politiemachten van de staat ten dienste van een verkeerde zaak! De wet zeg ik, is niet alleen van zijn eigenlijke doel weggehouden maar dient tegenwoordig om een totaal tegenstrijdig doel te dienen. De wet is het wapen geworden van elke vorm van hebzucht! In plaats van misdaad te controleren is de wet thans zelf schuldig aan het kwaad dat het verondersteld wordt te straffen!

Als dit waar is, dan gaat het om een ernstig feit, en mijn morele plicht eist van mij dat ik de aandacht van mijn medeburgers daar op richt.

Wat is dan de wet? Het is de collectieve organisatie van het individuele recht op zelfverdediging.

 

Frédéric Bastiat

 

Omgaan met agressie, weerbaarheid en zelfverdediging voor werk, school en alledag; ook voor doven en mensen met een handicap.

 

Trainingsbureau Veerkracht

 

Tijdens het kamerdebat over de veiligheid van winkeliers liet Eerdmans een proefballonnetje op. Het moest maar eens duidelijk in de wet worden opgenomen hoe hard een crimineel nu precies geslagen mag worden in Nederland. Eerdmans stelde voor een speciaal lid aan het wetsartikel over «noodweerexces» toe te voegen. Voor deze nieuwe regeling had hij een toepasselijke naam bedacht: namelijk «noodweerexpres».
Eerdmans: «Het recht op zelfverdediging lijkt dus verworden tot een recht op vluchten. Door toevoeging van dit lid, dat ik noodweerexpres wil noemen, wil ik bereiken dat een winkelier of een burger die een dief op heterdaad betrapt, achter hem aan rent en hem met enig geweld overmeestert, wel en vooraf door de wet wordt beschermd. Het probleem moet bij de voordeur worden opgelost en niet via de rechter bij de achterdeur.

 

Eerdmans, lid Tweede Kamer

 

Racisten leggen de nadruk op het verschil tussen de verschillende mensenrassen. Op zich is dat niet zo raar natuurlijk, er zijn namelijk verschillen tussen mensenrassen. Verschillen in huidskleur, aanleg voor ziektes, bloedgroepen, intelligentie, lichaamsbouw en meer dingetjes.

Die verschillen komen door aanpassing in het verleden aan de omstandigheden van leefomgeving en klimaat. Dat heet evolutie.

Racisten duiden die verschillen aan, maar dan niet als verschillen uit interesse om bijvoorbeeld de medische wetenschap een handvat te geven tot oplossen van problemen (sikkelcelanemie bij zwarten, versterkte aanleg voor suikerziekte bij Indiërs), maar om waardeoordelen te geven over de mensenrassen. Ze stellen het ene ras als zijnde superieur aan het andere ras in waarde.

Racisten zie je bij elk ras. In ons land is racisme van blanken naar niet-blanken het meest aan de orde, maar in andere landen is dat weer anders. Net welk ras daar van oorsprong woont en welke rassen daar meer of minder door wat voor reden dan ook later geïmporteerd zijn. In Suriname bijvoorbeeld is een keihard racisme onderling tussen Javanen, Creolen, Hindoestanen en Indianen. Waarbij de laatsten, zoals overal, het loodje leggen.

Ik vind racisme een behoorlijk stupide iets moet ik zeggen. Het heeft al veel ellende in deze wereld teweeg gebracht. Maar het omgekeerde vind ik minstens net zo stupide, het ontkennen van verschillen tussen de diverse rassen. Ook dit heeft ellende gebracht, maar dan in de vorm van bijvoorbeeld het niet mogen onderzoeken van die verschillen voor zoiets als ik hierboven kenschetste, ziektebeelden die bij diverse mensenrassen in verschillende mate voorkomen.

Wat mij betreft zijn doorgeslagen anti-racisten net zo gek als racisten. Deze week een aantal citaten over racisme of van racistische aard:

 


Het racisme is de enige rotzooi in dit land die de gastarbeiders niet mogen opruimen.

 

Youp van ‘t Hek

 

We moeten al de Palestijnen doden, tenzij ze hier gelaten worden om als slaven te leven.

De Heer Heilbrun, voorzitter van het comité voor de kervekiezing van generaal Shlomo Lahat tot burgemeester van Tel Aviv, in october 1983.

 

De Palestijnen zouden vernietigd worden als sprinkhanen… hun hoofden kapot gesmeten tegen vloeren en muren.

Israëlische Eerste Minister, Yitzhak Shamir, in een speech tot joodse kolonisten, geciteerd in de New York Times, 1 april 1988

 

Elke keer dat we iets doen, zeg je mij: Amerika zal dit of dat doen… Ik wil je iets heel duidelijk zeggen: Maak je geen zorgen over Amerikaanse druk op Israël. Wij, het Joodse volk, controleren Amerika, en de Amerikanen weten dat.

Ariel Sharon, Israëlisch Eerste Minister, tot Shimon Peres op 3 oktober 2001, zoals weergegeven door Kol Yisrael radio

 

De ontembare, dappere, trotse Indiaan; hoezeer staat hij in een ander licht naast de gedweeë, kruiperige, naäperige neger, of naast de sluwe, listige en laffe mongool! Zijn deze feiten geen aanwijzingen dat de verschillende rassen niet tot één niveau in de natuur behoren?

 

Er zijn op aarde verschillende mensenrassen, die verschillende delen van haar oppervlak bewonen… en dit feit legt ons de verplichting op de relatieve rangorde tussen deze rassen vast te leggen.

 

In Philadelphia had ik voor het eerst langdurig contact met negers; alle bedienden in mijn hotel waren gekleurd. Ik kan u nauwelijks de pijnlijke indruk beschrijven die ik onderging, vooral omdat het gevoel dat zij in mij opwekten tegengesteld is aan onze ideeën over de broederschap van het mensenras en de unieke oorsprong van onze soort. Maar de waarheid boven alles. Niettemin ervoer ik medelijden bij de aanblik van de gedegradeerde en gedegenereerde ras, en hun lot wekte deernis in mij bij de gedachte dat zij werkelijk mensen zijn. Het is mij echter onmogelijk het gevoel te onderdrukken dat zij niet van hetzelfde bloed zijn als wij. Bij het zien van hun zwarte gezichten met hun dikke lippen en grijnzende tanden, het kroeshaar op hun hoofd, hun gebogen knieën, hun uitgerekte handen, hun lange gekromde nagels, en vooral de leverkleur van hun handpalmen, kon ik mijn ogen niet van hun gezicht afhouden om hen te vertellen ver uit de buurt te blijven. En toen zij die afschuwelijke hand naar mijn bord brachten om mij te bedienen, wenste ik dat ik kon vertrekken om elders een stuk brood te eten, in plaats van met zo’n bediening te dineren. Wat een ongeluk voor het blanke ras, hun bestaan in sommige landen zo nauw verbonden te hebben met dat van negers! God behoede ons voor zo’n contact!

 

Louis Agazziz, Amerikaanse bioloog.

 

Racisme:

 

1 - Het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde.

2 - Leer van de superioriteit van het ene ras boven een ander.

 

Dikke van Dale

 

Sinds de mensheid het schrift heeft leren kennen en gebruiken zijn er vele miljarden letters en woorden gebruikt om over mannen en vrouwen te schrijven. Dat is al duizenden jaren zo, en dat zal nog duizenden jaren zo doorgaan. Generatie op generatie op generatie op generatie…

Ik moet zeggen dat ik dat wel snap. Niet dat het hier nodig is om daar veel over te zeggen, elk mens begrijpt het geloof ik wel.
Voor mij zijn er denk ik na alle jaren dat ik met vrouwen om ben gegaan twee dingen over gebleven waar ik me nog steeds over verbaas: de gigantische woordenstromen die vrouwen kunnen produceren over onderwerpen waarover ik me als man wat betreft ongeveer ruim de helft van die onderwerpen verbijsterd kan afvragen hoe iemand er zelfs maar opkomt om daarover te gaan praten, en over de draconische, onwaarschijnlijke hoeveelheid toiletrollen die er per week doorheen gaan in een huishouden waar één of meer vrouwen deel van uitmaken

Dat ik vrouwen niet begrijp heb ik als man zijnde aanvaard als een gegeven. Het proberen gaat gewoon door, dat is een automatisme, maar lukken gaat dat nooit. Dat heb ik intussen van oude, ervaren mannen wel begrepen dus

Het gekke is dat dat ook allemaal geldt voor culturen waarin de man de “baas” is. Voorheen had ik dat niet begrepen. Ik heb namelijk jaren terug eens naast een traditioneel Turks gezin gewoond waarin de man, als ze op straat liepen duidelijk de baas was. Althans, schijnbaar!

Ze woonden naast me, en het huis waar ik toen woonde was zeer gehorig waardoor ik vrijwel alles van de buren goed kon horen. Daardoor hoorde ik de drie jaar dat ik naast die mensen woonde een non-stop gepraat van de Turkse mevrouw tegen de man, in opdrachttonen geuit, en dan steeds weer de sloffende, vermoeide stappen van deze man die z’n opdrachten ging uitvoeren. Bij tijd en wijle ontsnapte buurman en ging een paar uurtjes uit wandelen om verlost te zijn van deze wel erg hypnotisch ononderbroken woordenstroom… Uit gesprekken die ik later met Turken over deze dingen had bleek dat óók inderdaad het "baas" zijn van de Turkse man een zeepbel was...

Maar aangezien het man-vrouwitem wel altijd door zal gaan, deze week een aantal citaten van mensen die het ook allemaal meegemaakt hebben en er iets over gezegd hebben:

 

 

Als een man die de bloemetjes buitenzet, bewaart hij één bosje om bij thuiskomst aan zijn vrouw te geven.

 

Alexander Pola

 

Er zijn vrouwen die Darwin verkeerd begrepen hebben: ze maken van iedere man een aap.

 

C. Hühn

 

Vrouwen kunnen orgasmen faken, mannen een hele relatie.

 

Onbekend

 

Als een vrouw een man wil worden, brengt zij het niet verder dan dat zij ophoudt een vrouw te zijn.

 

Valtour

 

Als mannen zweren dat ze je kwaad willen berokkenen, ga dan rustig slapen. Als vrouwen dat doen, blijf dan wakker.

 

Afrika

 

De emancipatie van de vrouw zal pas werkelijkheid zijn als een vrouw met een buikje en een kale kop in haar eigen ogen aantrekkelijk blijft voor het andere geslacht.

 

Earl Wilson

 

In mannenfilms sterft de slechterik, in vrouwenfilms de goede. Vreemd hé!

 

Dirk Selis

 

Een geduldig man is hij die wacht tot zijn vrouw is uitgepraat.

 

Sadgarden

 

Een intellectueel is iemand die iets gevonden heeft dat interessanter is dan vrouwen.

 

Edgar Wallace

 

Nooit liegt een vrouw op een meer geslepen wijze dan wanneer zij de waarheid zegt aan iemand die haar niet gelooft.

 

China

 

Een man is zo oud als hij zich voelt, een vrouw zo oud als zij er uit ziet.

 

M. Collins

 

Nogal wat mannen hebben ondertitels nodig om vrouwen te begrijpen.

 

Verhoeven

 

Als een man wil dat zijn vrouw naar hem luistert, hoeft hij alleen maar met een andere vrouw te praten.

 

L. Minelli

 

Een man loopt zolang achter een vrouw tot zij hem te pakken heeft.

 

R. Metzemaekers

 

Elke getrouwde man weet waarom ze aan orkanen vrouwennamen geven.

 

W. van Broeckhoven

 

Een man spreekt 25000 woorden per dag, een vrouw 30000. Het ergste is dat als ik 's avonds thuis kom, ik mijn 25000 reeds gezegd heb en zij nog aan haar 30000 moet beginnen.

 

Onbekend

 

Een verstandige vrouw is een vrouw die haar man vrij laat beslissen wat zij wil.

 

J. Lambin

 

Mannen die goed met vrouwen kunnen omgaan weten doorgaans ook uitstekend hoe ze het zonder vrouwen kunnen stellen.

 

Lord Mancraft

 

Er is alweer een ramp geschied, een aardbeving in Pakistan. Het bizarre is dat deze ramp nauwelijks heftige indruk maakt op veel mensen, ondanks het gigantische aantal doden en gewonden. De ramp die door de tsunami in Azië veroorzaakt werd vorig jaar eind december, de watersnood in St. Louis, het maakte blijkbaar véél meer indruk dan wat in Pakistan gebeurd is. Je ziet het aan de media, je hoort het aan de mensen en ziet het aan hoe ze de krant lezen: ze slaan het nieuws over Pakistan over of bekijken de foto’s erover effies snel.

Het gekke is: ik merk dat zelf ook aan mezelf, en ik snap niet hoe dat nu eigenlijk kan allemaal. Als ik denk aan wat die mensen meemaken daar dan is het leed gewoonweg niet te overzien, het is horror! En iedereen weet dat.

Ik had het erover gehad met drie mensen, en die hadden toch een beetje antwoorden die op elkaar leken, en wat ik bij mezelf door m’n eigen besef héén van wat daar gebeurd is ook ontwaarde, heel gruwelijk… Het kwam erop neer dat ze de beelden van enorme massa’s mensen in Kashmir die vol fanatisme de vernietiging van het Westen en de dood van de westerlingen scandeerden nog op het netvlies hadden, en de mensen die daar hadden beweerd dat de waterramp in Amerika de straf van Allah was voor dat land en volledig verdiend en blablabla!
Zelf merkte ik die gedachte dus ook op in mezelf, en dat is best wel gruwelijk! Je wilt niet zo denken, maar het is er wel… Ik begrijp echt dus niet hoe dat kan zoiets, het is absurd! Mensen zijn mensen, en medemensen in nood help je gewoon! Maar zo gaat dat dus niet, ik heb nu geen emails gehad van de fractievoorzitter van de PvdA om iets met de raad te organiseren, of van partijen buiten de raad die vroegen wat ik ging doen. Terwijl de ramp feitelijk net zo gruwelijk is. Niemand heeft het er in de bewoordingen van dat met die vloedgolf over. Het is allemaal héél raar, bizar, hypocriet en onmenselijk.

Deze week citaten over rampen, er zijn niet veel goede over merkte ik:

 

"Er zijn twee soorten rampspoeden: ongelukken die ons overkomen en het geluk dat anderen ten deel valt."

 

Ambrose Bierce

 

"De meeste van onze rampspoeden zijn gemakkelijker te dragen dan de commentaren van onze vrienden erop. "

 

Charles Caleb Colton

 

"Het is het voorrecht van de groten om rampen vanaf een terras te zien."

 

Jean Giraudoux

 

"In tijden van voorspoed schept men elfen, in tijden van rampspoed zoekt men een zondebok."

 

Ferdi van den Haute

 

"Er is pas sprake van een ramp als het rampenplan niet werkt."

 

Freek de Jonge

 

"Er is geen grotere ramp dan het onderschatten van de vijand."

 

Lao-Tse

 

 

Het is allemaal nogal cliché wat ik hier zeg denk ik, maar de laatste jaren vind ik één van de paradoxale dingen die ik hoor en lees het debat over normen en waarden dat door Herman Heinsbroek is aangezwengeld, en door Balkenende verder opgepikt.

In onze samenleving zijn er steeds meer bevolkingsgroepen die door overheidsbeleid in een situatie komen waarin ze niets meer te verliezen hebben. Het gaat niet alleen om niets meer hebben, maar vooral om het daaraan gekoppeld ook geen perspectief meer hebben op een mogelijke verbetering van de situatie in de toekomst. Dan heb je dus wérkelijk niets meer te verliezen.

Er werd voorheen wel eens gezegd: Armoede houdt mensen netjes. Maar dat was in een tijd dat religie nog veel van de algemene uitgangswaarden van mensen bepaalde. Dat is niet meer zo. Mensen accepteren armoede niet meer zomaar, zéker niet zonder dat er dus een perspectief is naar de toekomst toe om de situatie te verbeteren. Armoede houdt mensen niet meer netjes, armoede zorgt er steeds meer voor dat mensen hun normen en waarden als basis voor het leven dat ze leiden gaan verleggen naar een vorm die voor een samenleving waar veel mensen op een kluitje wonen moeilijk wordt om in te passen. Het uit zich in criminaliteit, extremisme, geweld, drugsgebruik, een loslaten van gemeenschapszin, cynisme en al dat soort dingen.

Als ik lees (om een wat banaal voorbeeld te noemen) dat onze linkse partijen, en ook af en toe de rechtse, morrelen aan de hypotheekrenteaftrek voor het eigen huis, en dat als dat gebeurt er direct 350.000 gezinnen kopje onder zullen gaan, dan is dat mensen in een situatie brengen zonder uitzicht. Weinigverdieners achterlaten in een situatie met enorme schulden die niet meer af te lossen zijn. Het voorbeeld van de voedselbanken die gewoonweg nodig geworden zijn in een land als Nederland is ook een voorbeeld, mensen zover brengen dat ze van de basis van het leven, voedsel, afhankelijk worden van andermans particuliere initiatief, het is te gek voor woorden! Niet iedereen is nu eenmaal in staat zich in z’n werk op te werken tot goede inkomens, niet iedereen heeft daar de vermogens voor.

Maar er zijn veel dingen die een kant opgaan waardoor grote groepen in onze samenleving in een “niets-meer-te-verliezen” situatie gebracht worden door een overheid waarvan de persoonlijke vertegenwoordigers zélf steeds vaker blijk geven van normloosheid, en ik denk dat onze samenleving daarmee uiteindelijk álles verliest waar ze ooit voor gestaan heeft.

Deze week citaten over “niets meer te verliezen”:

 

 

Er is niets belangrijker in de wereld dan vrijheid. Vrijheid is het waard om opofferingen voor te doen, het is het waard om er je baan voor te verliezen, het is het waard om er voor in de gevangenis te zitten. Ik ben liever een vrije pauper dan een rijke slaaf. Ik zou liever sterven in bittere armoede met mijn overtuigingen, dan leven in weelde zonder zelfrespect.

 

Martin Luther King

 

Het geweld is goed voor hen die niets te verliezen hebben.

 

Jean-Paul Sartre

 

Proletariërs hebben behalve hun ketenen niets te verliezen.

 

Lulu Wang

 

Pas op voor de man die niets te verliezen heeft.

 

Johann Wolfgang von Goethe

 

Hij heeft niets te verliezen, en dat pakt niemand hem af.

 

W. van Broeckhoven

 

Freedom is just another word for nothing left to lose…

 

Janis Joplin

 

Wanneer je denkt dat je alles al verloren hebt, ontdek je dat er altijd nog meer is wat je kunt verliezen.

 

Bob Dylan

 

 

De laatste tijd heb ik een paar films op DVD gezien die een behoorlijke indruk op me gemaakt hebben. Onder andere “Saving Private Ryan”, “The Pianist”, een documentaire over de SS die ik gekocht heb, en “Der Untergang”. Ook heb ik in m’n jonge jaren een serie gezien, volgens mij in de 70-er of 80-er jaren, dat Holocaust heette. Dit gaat allemaal over WOII uiteraard, en op één of andere manier blijft die oorlog in m’n hoofd hangen en me intrigeren.
Het is niet zozeer de oorlog zélf die blijft hangen, maar de fenomenen SS en de enorme moord op zoveel Joden. Zowel ieder apart alswel in verband met elkaar. Al hebben de eerste 25 minuten van “Saving Private Ryan” me wél in één klap van alle veronderstelde heroïek van een oorlog ontdaan… Die 25 minuten hebben maandenlang in m’n hoofd doorgemaald.

Er is een liedje van Rika Jansen (Zwarte Riek): “Amsterdam huilt (waar het eens heeft gelachen)”. Dat gaat over de gevolgen van de oorlog ivm Joden in Amsterdam. Het liedje verhaalt van het verdriet dat is blijven hangen bij de Joden, het uitroeiïngstrauma dat bestaat. Het is een heel triest liedje, als ik het hoor krijg ik kippenvel op m’n onderarmen.
In dit liedje worden Jiddische woorden en termen gebruikt. Onderstaande is een beschrijving over het Jiddisch, gekopieerd van Wikipedia. Daaronder een stel citaten uit de Jiddische taal:

Het Jiddisch is een Germaanse taal, die door ongeveer vier miljoen joden over de hele wereld gesproken wordt. Oorspronkelijk werd het gesproken door de Oost-Europese joden. Het behoort tot de West-Germaanse talen. Er bestaan verschillende dialecten van het Jiddisch.

Het Jiddisch is tussen de 9de en 12e eeuw ontstaan uit Duitse dialecten, vermengd met veel Hebreeuwse woorden. Het moderne Jiddisch kent ook veel woorden uit Slavische talen. Het wordt doorgaans geschreven met het Hebreeuwse alfabet, maar is taalkundig niet aan het Hebreeuws verwant. Omdat in het Hebreeuws geen klinkers geschreven worden, en het Jiddisch als Germaanse taal daar eigenlijk niet goed zonder kan, is in het Jiddische alfabet een aantal letters toegevoegd waarmee het nogal verschilt van het Hebreeuws alfabet.

Voor de Tweede Wereldoorlog waren er wereldwijd ongeveer 11 miljoen mensen die Jiddisch als hun moedertaal hadden. In de Tweede Wereldoorlog zijn er echter miljoenen Jiddisch-sprekers vermoord door de nazi's. Na deze oorlog zijn de overlevenden vooral naar Israël en de Verenigde Staten geëmigreerd waar ze bijna allemaal assimileerden in de maatschappij. Dit kwam de Jiddische taal niet ten goede.

Het Amsterdamse dialect kent veel Jiddische leenwoorden, als mazzel, mesjoche, nebbisch, aggenebbis en koosjer. Daarvan afgeleid zijn termen terechtgekomen in het Bargoens: Koosjer was in oude Amsterdamse penosekringen een term voor een plaats waar weinig politie in de buurt was en men gemakkelijker z'n gang kon gaan.

  • goochemerd = slimmerik
  • mazzel = geluk
  • mesjoche = maf
  • ponem = gezicht
  • koosjer = in orde
  • bajes = gevangenis

Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot.


Een huis zonder boeken is als een kamer zonder venster.


Zelfs op God maakt lef soms indruk.


Aantrekkelijkheid is beter dan schoonheid.


Wie gelooft dat alles te koop is, is bereid zichzelf te verkopen.


Doodsklederen maakt men zonder zakken.


Als u wilt dat uw dromen uitkomen, ga dan niet slapen.


In het bed van een gescheiden man, die een gescheiden vrouw heeft, liggen altijd vier mensen.


Liefde is als boter: er hoort brood onder.


Er bestaat geen slechte brandewijn voor een dronkaard, geen stinkend geld voor een verkoper en
geen lelijke vrouw voor een losbol.


Neem personeel maar doe het zelf.


Wie gaat slapen zonder te hebben gegeten, staat op zonder te hebben geslapen.


Met soep zijn zorgen draaglijker dan zonder.


Men valt niet omdat men zwak is, maar omdat men denkt dat men sterk is.